במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Cardio-oncology, מטרת החוקרים היתה להעריך את ההשפעה של התערבות חינוכית על המסוגלות העצמית (self-efficacy) של אחיות לזהות תסמינים של רעילות לבבית הקשורה לטיפול בסרטן.
עוד בעניין דומה
המחקר בוצע ביחידה לטיפול קריטי לבבי (CCU) שבה 16 מיטות טיפול מתוך בית חולים עם 462 מיטות טיפול. המדגם כלל 26 אחיות מוסמכות שעבדו ביחידה או הסתפחו אליה. המשתתפות מילאו סקר לפני ההכשרה, השתתפו באחד מתוך שישה מפגשי הכשרה בני 30 דקות, ולאחר מכן מילאו סקר שלאחר ההכשרה.
התוצאים העיקריים שנמדדו היו שבע שאלות ביטחון עצמי מסולם NSS-CTCי (Nursing Self-Efficacy Scale for Managing Cancer Treatment-Related Cardiotoxicity) שדורגו בסולם של 5 נקודות (Likert scale) יחד עם שאלות כן/לא על מסוגלות עצמית. נעשה שימוש בסטטיסטיקה תיאורית ובמבחני T זוגיים כדי להשוות תוצאות לפני ואחרי ההכשרה.
מתוצאות המחקר עולה שיפור משמעותי בביטחון העצמי של אחיות לאחר ההתערבות החינוכית. נתונים סטטיסטיים של מבחנים עבור שבע שאלות הביטחון העצמי של NSS-CTC נעו בין t = 3.43 ל-t = 8.69, עם ערכי p מ-0.0021 עד פחות מ-0.0001. בנוסף, כל 26 האחיות דיווחו "כן" לתחושת מסוגלות לזהות תסמינים של רעילות לבבית הקשורה לטיפול בסרטן לאחר ההכשרה.
החוקרים סיכמו כי השכיחות העולה של רעילות לבבית בחולי סרטן מדגישה את הצורך הקריטי בהכשרה מיוחדת כדי לעזור לאחיות לזהות תסמינים מוקדמים של רעילות לבבית.
מקור:
תגובות אחרונות